سوالاتی درباره اجزاء اسکلت بندی ساختمان

تفاوت بین یک ستون و یک تیرچه معمولی چیست ؟

ستون یک عضو اصلی باربر عمودی است که بارهای وارده از تیرچه های دیگر و دال های متصل به آن را تحمل می کند. تیرهای معمولی از طرفین به یک شاهتیر متصل می شوند و در نهایت بار به ستون ها منتقل می شوند.

معمولا تیرهای معمولی تیرچه ها از طرفین به یکدیگر متصل نمی شوند اما اغلب دال ها توسط تیرهای معمولی احاطه می شوند و بار خود را به   آنها وارد می کنند. برای سفارش تیرچه فولادی با جان باز کلیک کنید.

این اتفاق در اتصال بین تیرها و تیرچه هایی رخ می دهد که در فواصل نزدیک به یکدیگر قرار می گیرند (تیرچه های کف و سقف) که بار را به تیرها معمولا از بالا و نه از طرفین انتقال می دهند.

تفاوت بین یک میله نوار و یک تیرچه چیست؟

میله ها فقط بار محوری را تحمل می کنند اما تیرچه بتی می تواند در برابر بار محوری و بار عرضی مقاومت کند.

تفاوت بین یک خرپا و یک تیر چیست؟

خرپا فقط می تواند بارهای عمودی یا بارهای محوری را تحمل کند که این بستگی به نوع سازه دارد. اما تیرها می توانند بارهای عمودی و لنگرهای خمشی را تحمل کنند.

یک شاهتیر چیست؟

یک شاهتیر یک تیر تکیه گاه است که به عنوان یک خرپا نیز شناخته می شود. شاهتیرها عمدتا از فولاد ساخته می شوند و سازه هایی باربر محسوب می شوند. تیرچه های بتنی، تیرچه کرومیت و دیگر انواع تیرچه به این شاهتیرها متصل می شوند.

تفاوت بین شاهتیر و تیرچه چیست؟

شاهتیر یک عضو افقی اصلی است. تیرچه ها که معمولا کوچکتر هستند به شاهتیرها متصل می شوند و توسط آنها پشتیبانی می شوند.

تفاوت بین اسکلت بتنی و شاهتیری چیست؟

تفاوت بین این دو این است که سازه های شاهتیری برای دهانه های کوچک استفاده می شوند در حالیکه سازه های بتنی برای پوشش دادن دهانه های بزرگتر مورد استفاده قرار می گیرند.

برای سازه هایی که می خواهیم پایه ها در فواصل طولانی تر قرار داده شوند از پایه های بتنی استفاده می کنیم.

تفاوت بین یک صفحه و یک تیر چیست؟

همانطور که می دانیم تیرچه ها دارای یک بعد طولانی تر هستند و ابعاد دیگر آنها به نسبت کوچکتر می باشند. بنابراین، تنش ها فقط در یک راستا ایجاد می شوند چرا که ابعاد دیگر به قدری کوچک هستند که اثر مقابله آنها در برابر تنش ها قابل اغماض است.

اما در مورد صفحات، تنش در دو راستا ایجاد می شود، زیرا صفحات می توانند مربعی یا مستطیلی باشند.

تفاوت بین تیر نعل درگاه و تیرهای باربر چیست؟

تیرهای باربر بارهای ثقلی را تحمل می کنند اما هیچ پنجره یا دربی در زیر آنها وجود ندارد. بنابراین امکان ایجاد خیز در آنها وجود دارد و تغییرشکل آنها می تواند (تحت اثر بارهای بلند مدت یا کوتاه مدت) بیشتر باشد.

از طرف دیگر در زیر تیرهای نعل درگاه معمولا یک درب یا پنجره قرار دارد که امکان تغییرشکل آنها را به دلیل عدم ایجاد اختلال در عملکرد درب یا پنجره محدود می کند.

تفاوت بین تیر تقویت شده تکی و تیر تقویت شده دوبل چیست؟

یک تیر تقویت شده تکی تنها در قسمت کششی دارای آرماتورهای تقویت کننده است (در پایین مقطع تیر)، در حالیکه تیرهای تقویت شده دوبل دارای آرماتور در هر دو جهت کششی و فشاری هستند، به عنوان مثال در بالا و پایین مقطع.

تفاوت بین یک تیرچه و یک تیر U شکل چیست؟

تیر U شکل دارای شکلی مشابه حرف "U" انگلیسی است. این تیرها معمولا از 3 قسمت تشکیل شده اند: 2 قطعه در طرفین و 1 قطعه در پایین.

تیرچه های معمولی عمدتا یک سطح مقطع در پایین و با استفاده از میلگرد به نگهدارنده بالایی متصل می شوند. تفاوت این دو در شکل سطح مقطع آنها است.

تیرچه خرم دژ آمادگی ارائه انواع تیرچه بتنی، کرومیت و تیرچه استاندارد زیر نظر کمیته استاندارد ساختمان و انجمن تیرچه و بلوک به شما مشتریان عزیز می باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.