مزایای استفاده از تیرچه بتنی برای سقف خانه

بسیاری از خانه‌ها با استفاده از تیرچه بتنی ساخته می‌شوند. این نوع از ساخت، مزایای مخصوص به خود را دارد و می‌توان از این نوع سقف برای بسیاری از کاربردها بهره برد. راه‌حل‌های مختلفی برای ساخت سقف برای خانه‌ها وجود دارد و هر کدام مزایا و محدودیت‌های مخصوص به خود را دارند.

اما با وجود مزایایی که سقف‌های ساخته شده از تیرچه‌های پیش ساخته بتنی دارند، می‌توان با استفاده از تیرچه‌ها، در زمانی کم و به آسانی مراحل مختلف ساخت سقف را انجام داد. سقف‌هایی که با استفاده از تیرچه ساخته می‌شوند، در صورتی که مطابق با کمیته استاندارد ساختمان اجرا شوند، عمر طولانی با مزایای مخصوص به خود را دارند. در زیر مزایای استفاده از این نوع از تیرچه برای ساخت سقف آورده شده است.

 

تیرچه بتنی یک راه‌حل مناسب برای ساخت طبقه

می‌توان از تیرچه بتنی برای ساخت سقف خانه‌های مسکونی و محیط‌های اداری استفاده کرد. با تغییر در فاصله بین دو تیرچه، می‌توان مقاومت مورد نظر را ایجاد کرد. این نوع از سقف برای ساخت بسیاری از سازه‌ها مناسب است و به راحتی می‌توان برای کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار بگیرد. این به این دلیل است که آنها می‌توانند مسافت‌های طولانی‌تری را تحت پوشش داشته باشند و از بارهای تحمیل شده بیشتری پشتیبانی کنند. با این حال، در صورت استفاده از تیرچه‌های استاندارد، می‌توان از آنها در سقف‌هایی با دهانه بزرگ نیز بهره برد.

می‌توان از تیرچه‌ها برای کف گاراژ و یا پارکینگ‌های ساختمان‌های مسکونی استفاده کرد. در چنین سازه‌هایی فاصله بین تیرچه‌ها کمتر در نظر گرفته شده و در برخی از مواقع از دو تیرچه در کنار هم استفاده می‌شود. در صورت طراحی صحیح و در نظر گرفتن فاصله مناسب بین دو تیرچه، این سقف‌ها به راحتی می‌توانند بارهای وارد شده مختلف را تحمل کنند و آسیبی به آنها وارد نشود.

 

تحمل حرارت و مقاومت در برابر آتش

سقف‌های ساخته شده با تیرچه بتنی در صورت استفاده از پانل حرارتی مناسب، سطح بالایی از عایق حرارتی و مقاومت در برابر آتش را فراهم می‌کنند. دلیل این امر این است که بتن یک ماده غیر قابل احتراق است (یعنی نمی‌سوزد) و بالاترین طبقه‌بندی مقاومت در برابر آتش را طبق EN 13501-1: 2007- A1: 2009 دارد. این خصوصیات، بتن را به عنوان یک راه‌حل نسبتا کم هزینه برای کفپوش‌ها فراهم می‌کند که باعث می‌شود تمامیت ساختاری سقف در آتش‌سوزی باقی بماند و همچنین به نگهداری بسیار کمی نیاز دارد.

 

به راحتی و سریع قابل نصب هستند

سیستم‌های سقف تیرچه‌ای به طور خاص برای افزایش بهره‌وری در فرایند ساخت طراحی شده‌اند. آنها در هر شرایط آب و هوایی امکان ساخت سقف‌هایی ایمن را با سرعت و به راحتی فراهم می کنند، در عین حال نیاز به کارهای گسترده آماده سازی را کاهش می‌دهند. از آنجا که این سیستم ساخت سقف به امکانات خاصی برای نصب احتیاج ندارد، این باعث صرفه‌جویی در وقت و هزینه در طول عملیات ساخت ساختمان می‌شود. عملیات قرار دادن تیرچه بر روی سقف، زمان زیادی نیاز ندارد و می‌توان به راحتی در بین آنها از پرکننده‌های متفاوتی مانند، بلوک، یونولیت و یا مصالح ساختمانی دیگر بهره برد.

 

کاهش انتقال صدا در ساختمان

یک سقف ساخته شده از تیرچه بتنی به دلیل تراکم بتن، می‌تواند به کاهش انتقال صدا از طبقات فوقانی به اتاق‌های زیر و یا برعکس کمک کند. این سقف‌ها صداهایی از قبیل حرکت افراد و یا صداهای ایجاد شده از پایه مبلمان را به طبقه زیرین انتقال نمی‌دهند و به ایجاد یک خانه آرام کمک می‌کنند. در ساختمان‌های اداری که افراد زیادی تردد می‌کنند، اگر سقف با استفاده از تیرچه بتنی ساخته شده باشد، هیچ صدایی به طبقه پایین منتقل نمی‌شود.

برای تهیه انواع تیرچه ساخته شده با توجه به استانداردها می‌توانید با تیرچه خرم دژ تماس بگیرید تا محصولاتی باکیفیت را دریافت کنید.


نکاتی در مورد تیرچه فلزی و کاربردهای آن

تیرچه فلزی یکی از اعضای باربر و مورد استفاده برای پوشاندن سقف است. سقف‌هایی که با استفاده از این نوع از تیرچه ساخته می‌شوند، معمولا ضخامت زیادی ندارند و از آنها برای ساخت سقف در ساختمان‌های مسکونی و اداری استفاده می‌شود. به تیرچه‌های فلزی در بازار، تیرچه فولادی و یا تیرچه کرومیت نیز گفته می‌شود و یکی از رایج‌ترین مواد مورد استفاده در صنعت ساختمان هستند.
استفاده از این نوع از تیرچه در سقف‌هایی با دهانه بزرگ‌تر از سقف‌های تیرچه بتنی امکان‌پذیر خواهد بود. هر تیرچه فلزی را می‌توان با استفاده از جوش به اعضای اصلی باربر متصل کرد. این نوع از تیرچه در ساختمان‌هایی رواج دارند که به صورت اسکلت فلزی ساخته می‌شوند. البته انواع مختلف ساختمان در جاهایی نیاز به استفاده از این نوع از تیرچه خواهند داشت.

ساخت تیرچه فلزی برای استفاده در ساختمان

این نوع از تیرچه به روش‌های مختلفی ساخته می‌شود و در جاهای مختلف ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. تیرچه‌ها دارای یال فوقانی، تحتانی و قطری هستند. برای استفاده در یال کششی می‌توان از تسمه‌های قوی و مناسب استفاده کرد. در زمان طراحی باید به قدرت تحمل فشار در یال فوقانی توجه ویژه‌ای کرد. این یال در معرض فشار ناشی از بار موجود در سقف است و معمولا پوشش سقف یک تکیه‌گاه پیوسته برای این یال به وجود می‌آورد.
 
در بیشتر مواقع از میلگردها برای قرارگیری در قطر تیرچه‌ها استفاده می‌شود و با اجرای طرح مناسب، مقاومت بالایی به تیرچه فلزی می‌دهند. در سازه‌های با دهانه بزرگ می‌توان به جای استفاده از میلگرد، از نبشی و یا ناودانی استفاده کرد تا مقاومت بیشتری را به تیرچه بدهند و تیرچه بتواند در زیر بارهای بیشتر ناشی از طول دهانه مقاومت لازم را داشته باشد.
 
در بیشتر مواقع نیازی نخواهد بود در جاهایی که از تیرچه فولادی برای پوشش سقف استفاده می‌شود از قالب‌بندی زیرین استفاده شود. اما در جاهایی نیز نیاز خواهید داشت در زیر آنها از ستون‌های نگهدارنده‌ای استفاده شود. این جک‌ها تا زمانی نیاز خواهند بود که شما این تیرچه‌ها را با استفاده از مواد دیگر پوشش دهید. قرار دادن جک باعث خواهد شد تا قبل از اجرای سقف هیچ تغییر شکلی در تیرچه فلزی ایجاد نشود و بتوان با کمترین مصالح، سقف یکپارچه‌ای را اجرا کرد.
به خاطر سرعت بالا در زمان ساخت، این نوع از طراحی با استفاده از تیرچه‌های فلزی مورد توجه بسیاری از سازندگان است. در زمان طراحی تیرچه‌ها باید با توجه به طول آنها در فواصل مورد نیاز از کلاف عرضی استفاده شود. این کلاف‌های عرضی در صورتی که طول تیرچه زیاد نباشد فقط یکی در وسط قرار داده می‌شوند و در صورتی که طول تیرچه اجازه دهد، باید از تعداد بیشتری از کلاف‌های عرضی استفاده نمود، هر یک سوم طول تیرچه و یا بیشتر. این کلاف‌های عرضی از پیچ خوردگی تیرچه جلوگیری خواهند کرد و باعث بالا رفتن دوام سازه خواهند شد. تیرچه‌های فلزی انواع مختلفی دارند و تمامی آنها با نام کلی تیرچه فلزی یا فولادی شناخته می‌‍شوند. در برخی از انواع تیرچه شما نیاز به جوشکاری یال فوقانی خواهید داشت تا بتوانید اتصالی مقاوم با شاهتیر ایجاد کنید.

مزایای استفاده از تیرچه فولادی

عموما بر روی تیرچه‌ها از پوشش‌های کم ضخامت استفاده می‌شود، این کار از زیاد شدن وزن سازه جلوگیری خواهد کرد. یکی از پوشش‌هایی که بر روی تیرچه فلزی استفاده می‌شود، بتن ریزی با ضخامت کم است. شما نیاز به پوشش با مقاومت زیاد نخواهید داشت و این نوع از تیرچه را بسته به طراحی می‌توان به شاهتیرها جوش داد.
یکی از مزایای استفاده از این نوع از تیرچه، سبک بودن آنها است. این تیرچه‌ها وزن زیادی ندارند و می‌توانند وزن زیادی را نسبت به وزن خود تحمل کنند و از این رو از آنها در بسیاری از ساختمان‌ها استفاده می‌شود. به راحتی می‌توان آنها را به محل پروژه رساند و با سرعتی بالا قابل اجرا هستند.

استفاده از تیرچه فلزی در ساخت و ساز

تیرچه فلزی دارای مزایای نسبت به انواع مختلف دیگر تیرچه است. وزن آنها کمتر از انواع دیگر بوده و به همین دلیل حرکت دادن آنها آسان‌تر است. همچنین مجبور نخواهید بود این نوع تیرچه را به خوبی بررسی کنید، تیرچه‌های فلزی صاف بوده و زوایای مشخصی دارند. در صورتی که این تیرچه‌ها را از تیرچه خرم دژ تهیه کنید، محصولاتی را دریافت خواهید کرد که مطابق با استانداردهای انجمن تیرچه و بلوک ساخته شده‌اند. سطح گالوانیزه کردن تیرچه‌های فلزی متفاوت است. G90 حداقل سطحی است که در برخی از کشورها کاربرد دارد. البته باید توجه کرد که در محیط‌های مرطوب، باید از سطح بالاتری استفاده کنید.

مواد آنها نسبتا انعطاف‌پذیر هستند و در صورت مشاهده شکستگی نباید مورد استفاده قرار گیرند. این تیرچه‌ها باید به طور مناسبی حمل شوند تا آسیبی متوجه آنها نشود. این تیرچه‌ها وزن نسبتا سبکی دارند، اما در زمان حمل آنها باید از دو نفر استفاده شود تا حادثه‌ای رخ ندهد. تا جای ممکن در زمان تخلیه کامیون حمل، تیرچه فلزی باید با دست تخلیه شود.

 

قرار دادن تیرچه فلزی در سقف

سقف‌های مختلف باید بارهای متفاوتی را تحمل کنند و برای رسیدن به مقاومت مورد نظر، فاصله قرارگیری تیرچه‌ها در هر سازه متفاوت خواهد بود. در ساختمان‌های مسکونی که بار زیادی بر روی سقف قرار نمی‌گیرد، فاصله بین دو تیرچه از سقف‌های ساختمان‌های تجاری و پارکینگ‌ها بیشتر خواهد بود. در برخی از سقف‌ها از دو تیرچه کنار هم برای به دست آوردن مقاومت کافی استفاده می‌شود. البته در سقف‌هایی با دهانه‌های طولانی نیز از دو تیرچه در کنار هم استفاده می‌شود.

انتهای تیرچه‌ها نیز باید به گونه‌ای قرار داده شوند که مقدار کافی از تیرچه فلزی بر روی پاشنه شاهتیر باشد. اگر تیرچه‌ها خیلی کم بر روی پاشنه شاهتیر قرار بگیرد، از مقاومت آن کاسته خواهد شد. در بین تیرچه‌ها می‌توان از بلوک و یا قطعات یونولیت استفاده کرد. در سقف‌هایی با دهانه طولانی، میلگردهایی نیز به صورت عمود بر تیرچه در سقف استفاده می‌شود که به میلگرد بالایی تیرچه جوش داده می‌شوند. این کار باعث یک پارچه شدن بیشتر سقف می‌شود.

تیرچه فلزی مانند انواع دیگر تیرچه نیازی به شمع نگهدارنده ندارد و در زمان قرار دادن در محل خود مقاومت کافی در برابر وزن تیرچه و بارهای دیگر را دارد. استفاده نکردن از شمع باعث می‌شود تا محیط کار خلوت بماند و افراد اجرایی بتوانند به راحتی از زیر آن عبور کنند. به خاطر نبودن شمع در ساختمان، کارها طبق روال معمول انجام می‌پذیرد و مراحل ساخت و ساز با سرعتی بیشتر پیش خواهد رفت.

بعد از قرار دادن تیرچه‌ها در محل و قرار دادن بلوک‌ها و یا قطعه‌های یونولیت در بین آنها و جوش دادن میلگرد عرضی، با پوشاندن تمامی سوراخ‌ها می‌توان عملیات بتن‌ریزی را شروع کرد. در این مرحله بتن به محل پمپ شده و بر روی سقف ریخته می‌شود. می‌توان برای سبک‌تر شدن سقف از فوم بتن استفاده کرد. این ماده خود تراز بوده و نیازی نیست تا با استفاده از وسایل سقف را تراز کرد.

بعد از بتن‌ریزی، باید زمان کافی برای خشک شدن سقف را در نظر گرفت. در هر محیطی این زمان متفاوت خواهد بود و اگر محیط پروژه در جایی که رطوبت بالا است قرار داشته باشد، باید زمان بیشتری را برای خشک شدن بتن صبر کنید. البته در روزهای سرد سال نیز بتن باید مدت زمان بیشتری بماند تا به طور کامل خشک شود و مقاومت لازم را به دست آورد.

می‌توانید برای تهیه انواع تیرچه ساخته شده بر طبق استانداردها، با تیرچه خرم دژ تماس بگیرید. ما همواره با استفاده از مواد اولیه مرغوب و مناسب، بهترین نوع تیرچه را برای مصارف مختلف تولید می‌کنیم. می‌توانید انواع تیرچه‌های سفارشی را برای مصارف مختلف با تماس با ما تهیه کنید.

استفاده از تیرچه فلزی در ساخت و ساز

تیرچه فلزی دارای مزایای نسبت به انواع مختلف دیگر تیرچه است. وزن آنها کمتر از انواع دیگر بوده و به همین دلیل حرکت دادن آنها آسان‌تر است. همچنین مجبور نخواهید بود این نوع تیرچه را به خوبی بررسی کنید، تیرچه‌های فلزی صاف بوده و زوایای مشخصی دارند. در صورتی که این تیرچه‌ها را از تیرچه خرم دژ تهیه کنید، محصولاتی را دریافت خواهید کرد که مطابق با استانداردهای انجمن تیرچه و بلوک ساخته شده‌اند. سطح گالوانیزه کردن تیرچه‌های فلزی متفاوت است. G90 حداقل سطحی است که در برخی از کشورها کاربرد دارد. البته باید توجه کرد که در محیط‌های مرطوب، باید از سطح بالاتری استفاده کنید.

مواد آنها نسبتا انعطاف‌پذیر هستند و در صورت مشاهده شکستگی نباید مورد استفاده قرار گیرند. این تیرچه‌ها باید به طور مناسبی حمل شوند تا آسیبی متوجه آنها نشود. این تیرچه‌ها وزن نسبتا سبکی دارند، اما در زمان حمل آنها باید از دو نفر استفاده شود تا حادثه‌ای رخ ندهد. تا جای ممکن در زمان تخلیه کامیون حمل، تیرچه فلزی باید با دست تخلیه شود.

 

قرار دادن تیرچه فلزی در سقف

سقف‌های مختلف باید بارهای متفاوتی را تحمل کنند و برای رسیدن به مقاومت مورد نظر، فاصله قرارگیری تیرچه‌ها در هر سازه متفاوت خواهد بود. در ساختمان‌های مسکونی که بار زیادی بر روی سقف قرار نمی‌گیرد، فاصله بین دو تیرچه از سقف‌های ساختمان‌های تجاری و پارکینگ‌ها بیشتر خواهد بود. در برخی از سقف‌ها از دو تیرچه کنار هم برای به دست آوردن مقاومت کافی استفاده می‌شود. البته در سقف‌هایی با دهانه‌های طولانی نیز از دو تیرچه در کنار هم استفاده می‌شود.

انتهای تیرچه‌ها نیز باید به گونه‌ای قرار داده شوند که مقدار کافی از تیرچه فلزی بر روی پاشنه شاهتیر باشد. اگر تیرچه‌ها خیلی کم بر روی پاشنه شاهتیر قرار بگیرد، از مقاومت آن کاسته خواهد شد. در بین تیرچه‌ها می‌توان از بلوک و یا قطعات یونولیت استفاده کرد. در سقف‌هایی با دهانه طولانی، میلگردهایی نیز به صورت عمود بر تیرچه در سقف استفاده می‌شود که به میلگرد بالایی تیرچه جوش داده می‌شوند. این کار باعث یک پارچه شدن بیشتر سقف می‌شود.

تیرچه فلزی مانند انواع دیگر تیرچه نیازی به شمع نگهدارنده ندارد و در زمان قرار دادن در محل خود مقاومت کافی در برابر وزن تیرچه و بارهای دیگر را دارد. استفاده نکردن از شمع باعث می‌شود تا محیط کار خلوت بماند و افراد اجرایی بتوانند به راحتی از زیر آن عبور کنند. به خاطر نبودن شمع در ساختمان، کارها طبق روال معمول انجام می‌پذیرد و مراحل ساخت و ساز با سرعتی بیشتر پیش خواهد رفت.

بعد از قرار دادن تیرچه‌ها در محل و قرار دادن بلوک‌ها و یا قطعه‌های یونولیت در بین آنها و جوش دادن میلگرد عرضی، با پوشاندن تمامی سوراخ‌ها می‌توان عملیات بتن‌ریزی را شروع کرد. در این مرحله بتن به محل پمپ شده و بر روی سقف ریخته می‌شود. می‌توان برای سبک‌تر شدن سقف از فوم بتن استفاده کرد. این ماده خود تراز بوده و نیازی نیست تا با استفاده از وسایل سقف را تراز کرد.

بعد از بتن‌ریزی، باید زمان کافی برای خشک شدن سقف را در نظر گرفت. در هر محیطی این زمان متفاوت خواهد بود و اگر محیط پروژه در جایی که رطوبت بالا است قرار داشته باشد، باید زمان بیشتری را برای خشک شدن بتن صبر کنید. البته در روزهای سرد سال نیز بتن باید مدت زمان بیشتری بماند تا به طور کامل خشک شود و مقاومت لازم را به دست آورد.

می‌توانید برای تهیه انواع تیرچه ساخته شده بر طبق استانداردها، با تیرچه خرم دژ تماس بگیرید. ما همواره با استفاده از مواد اولیه مرغوب و مناسب، بهترین نوع تیرچه را برای مصارف مختلف تولید می‌کنیم. می‌توانید انواع تیرچه‌های سفارشی را برای مصارف مختلف با تماس با ما تهیه کنید.