شاهتیرها و تیرچه ها در ساخت و سازهای مسکونی

چگونگی ساخت شاهتیرها برای استفاده در ساخت و سازهای مسکونی مطابق با آیین نامه بین المللی ساختمان 2012 را بیاموزید. یاد بگیرید که آنها را دقیقا در چه مکانی قرار دهید، آنها را تا میزان کافی مقاوم کرده و اتصالات آنها را به طور دائمی تقویت کنید. مرجع تخصصی تیرچه صنعتی در

تیرچه تخت یا شاهتیر تحتانی؟

شاهتیر عرضی در مکانی قرار می گیرد که سقف و اتصالات آن مستقیما بر روی آن قرار می گیرد. این شاهتیرها نیاز به ساز و کار متفاوتی در پی ساختمان و پایه ستون ها دارند.

پی ساختمان نیاز به شکاف هایی برای قرارگیری شاهتیرها دارد. پایه ها باید به گونه ای ساخته شوند که قسمت فوقانی آنها دارای ضخامت یکسانی با شاهتیر قرار گرفته در زیر تیرچه بتنی سقف داشته باشد.

شاهتیرهای تحتانی همچنین تنها راه کارآمد برای تقویت سیستم های کف ضعیف هستند. تیرهای تخت نیز به گونه ای ساخته می شوند که انتهای شاهتیرها در تراز یکسانی با بالای تیرچه ها قرار بگیرد. این مدل شاهتیرها نیاز به وجود شکاف هایی بر روی تیر دارند که بر روی دیوار پی قرار بگیرند.

همچنین به نوارهای عرضی یا گیره ها برای کمک به ایجاد اتصال دائمی در تیرچه ها نیاز است. توجه داشته باشید این نوارهای عرضی در آیین نامه بین المللی ساختمان 2012 تایید شده اند اما استفاده از آنها در برخی محل ها ممنوع است.

گیره های تیرچه نیز یک الزام برای تمام تیرهای تخت می باشد که در اکثر سیستم های کف سازی های مهندسی مورد استفاده قرار می گیرد.

چگونگی مکان یابی شاهتیر

به راحتی می توانید با پرینت گرفتن از نقشه ها و مقایسه محل قرارگیری تیرها با محل قرارگیری دیوارهای باربر متوجه این موضوع شوید.

آنها باید دقیقا با یکدیگر سازگار باشند. توجه داشته باشید که حتی تغییرات جزئی در محل قرارگیری دیوارها باید در جانمایی شاهتیرها لحاظ شود.

اگرچه برخی آیین نامه ها مقدار جزئی خروج از محوریت بین تیرچه استاندارد و دیوار را مجاز می دانند اما ما به هیچ عنوان توصیه نمی کنیم.

برای ساخت شاهتیرها و اطمینان از مستقیم بودن آنها، از یک رشته طناب استفاده کنید. از روش دیگری استفاده نکنید مگر اینکه از صحت نتایج آن کاملا مطمئن باشید.

مونتاژ یک شاهتیر

نسل جدیدی از شاهتیرها با اتصالات پیچی موجود می باشد. آنها مطابق آیین نامه و دارای اتصالات قوی هستند.

همچنین امکان جابجایی آنها با کامیونت های کوچک نیز وجود دارد. اگر شما علاقه به مونتاژ کاری دارید می توانید از این محصولات استفاده کنید.

منبع

تفاوت شاهتیرها با تیرچه های معمولی

شما ممکن است کلمات شاهتیر و تیرچه را شنیده باشید که به طور مکرر استفاده می شوند، اما تفاوت های مهمی آنها را از یکدیگر تفکیک می کنند. درک تفاوت بین شاهتیر و تیرچه برای هر سازنده، مهندس یا کارگر ساختمانی ضروری است.

شاهتیرها تکیه گاههای اصلی افقی یک سازه هستند و از تیرچه های کوچکتر پشتیبانی می کنند. تمام شاهتیرها نوعی تیر هستند اما همه تیرها شاهتیر نیستند. در اینجا نگاهی به تفاوت های اساسی میان این دو المان می اندازیم.

اندازه

تفاوت اصلی بین یک شاهتیر و یک تیرچه بتنی در اندازه آنها است. به طور کلی، کارگران در صنعت ساخت و ساز به تیرهای بزرگ تحت عنوان شاهتیرها اشاره می کنند.

هیچ محدودیت عرضی، طولی یا وزنی وجود ندارد که تفاوت بین یک تیر و یک شاهتیر را رقم بزند. در عوض، سازندگان عمدتا به چگونگی استفاده از این المان ها توجه می کنند.

اگر این عنصر یک تکیه گاه اصلی افقی باشد، یک شاهتیر است و اگر نه یک تیر معمولی. اما اگر یک تکیه گاه کوچک در سازه است، یک تیر معمولی خواهد بود.

به عنوان مثال، تکیه گاه یک سازه پل به طور معمول یک شاهتیر است، در حالی که تکیه گاههای کوچکتر در یک خانه مسکونی را تیر می نامند. اکثر تکیه گاه های افقی در سازه های بزرگ، شاهتیرها هستند چرا که ابعاد خیلی بزرگی دارند.

کارکرد

هیچ تفاوتی بین کارکرد رفتاری شاهتیر و تیرچه وجود ندارد. هر دو هدف مشابهی دارند که در برابر نیروهای خمشی مقاومت کنند.

یک شاهتیر نوعی تیر تکیه گاهی است. این یک تکیه گاه افقی اصلی در سازه است که از تیرهای کوچکتر پشتیبانی می کند. مانند تیرچه ها، شاهتیرها نیز دارای مقاطع I شکل هستند که از دو بال و یک جان برای ایجاد پایداری تشکیل می شوند.

شاهتیرها همچنین از مقاطع جعبه ای یا Z شکل و همچنین سایر اشکال ساخته می شوند. در صنعت ساختمان معمولا از شاهتیرها برای ساختن پل ها و همچنین ساختمان ها و سازه های دیگر استفاده می شود.

قابلیت تحمل بار

شاهتیرها بارهای دینامیکی را تحمل می کنند. این چیزی است که آنها را برای ساخت ساختمان ها در اولویت قرار می دهد، چرا که بار وارد شده ثابت نیست.

بارهای دینامیکی به نوعی از بارگذاری گفته می شود که میزان آنها در طول زمان متغیر است. اما بر خلاف آنها، بارهای استاتیکی در طول زمان مقدار ثابتی دارند.

در پل ها نیاز به المان هایی دارید که قابلیت تحمل بارهای دینامیکی را داشته باشند و تخریب نشوند. شاهتیرها دارای ساختار ویژه ای هستند که قابلیت تحمل بارهای سنگین دینامیکی را به آنها می دهد.

وظایف

شاهتیر یک تیر اصلی است. وظیفه اصلی آن این است که بارها را به ستون هایی که بر روی آنها قرار گرفته است منتقل کند. وظیفه اصلی تیرچه کرومیتنیز این است که بارها را به شاهتیرها انتقال دهند.

تیرها برای اینکه بتوانند تنش های برشی را تحمل کنند، خم می شوند در حالی که شاهتیرها مقاومت بیشتری دارند تا از تیرهای کوچکتر حمایت کنند.