ساخت و ساز به وسیله تیرچه فلزی و نکاتی در مورد آن

در بسیاری از ساختمان‌ها از تیرچه برای اجرای سقف استفاده می‌شود. تیرچه انواع مختلفی دارد و تیرچه فلزی یکی از آنها است. این نوع از تیرچه مزایای مخصوص به خود را دارد که سازندگان را ترغیب به استفاده از آن می‌کند.

تیرچه فلزی سبک و مقرون به صرفه

محصولات ساخت و ساز ترکیبی مانند فایبرون (Fiberon)، تیمبرتک (TimberTech) و آزک (Azek) در سالیان اخیر پیشرفت‌های زیادی داشته‌اند. اگر چه به صورت کلی به نظر نمی‌رسد که کیفیت مواد قالب‌بندی پیشرفت زیادی کرده باشند. در همان حال، استفاده از تیرچه‌ها رونق زیادی پیدا کرده و این مواد ساختمانی می‌توانند مقاومت مطلوب طراح را ایجاد کنند. به همین دلیل، اکنون سقف‌ها را با استفاده از تیرچه‌های فلزی گالوانیز شده و سبک وزن درست می‌کنیم که به طراح اجازه می­دهند سقفی بادوام را به مشتریان ارائه دهد که بتواند در برابر بارهای وارده دوام کافی را داشته باشد. از جهت دیگر استفاده از تیرچه کرومیت آسان است و به تجهیزات اضافه نیاز نیست.

کسب مجوز

قبل از این که به بحث در مورد تیرچه فلزی بپردازید، باید با اداره ساخت و ساز شهر خود تماس بگیرید و از الزامات آنها برای سقف‌های ساخته شده از تیرچه فلزی با خبر شوید. تیرچه‌های تولید شده در تیرچه خرم‌دژ با رعایت کامل استانداردها ساخته می‌شوند و می‌توان از آنها در سازه‌های مختلف با کاربری‌های متفاوت استفاده کرد. با این حال، طرز استفاده آنها توسط طراح سازه نیز از اهمیت زیادی برخوردار بوده و به همین دلیل است که طرح نهایی ساختمان باید به تایید سازمان‌های مربوطه برسد. زمانی که در یک طرح، تمامی موارد کمیته استاندارد ساختمان رعایت شده باشد، قابلیت گرفتن مجوز را خواهد داشت.

چنین چیزی باعث می­شود که در هر پروژه از مصالح مورد نظر طراح استفاده کرد، اما داشتن این مهر تایید مایه اطمینان خاطر است و در همان حال به مشتریان کمک می­کند تا طرح‌های پیشنهادی خود را ارائه دهند و در صورت گرفتن تاییدیه بتوانند آن را اجرا کنند. اگر اداره ساخت و ساز شهر شما داشتن یک مهندس ناظر را نیز الزامی می‌کند، به دنبال کسی باشید که تجربه ساخت ساختمان‌های تجاری را در کارنامه خود دارد. آنها با طراحی مقاوم سازه و همچنین ایده استفاده از تیرچه فلزی در انواع سقف‌ها آشنایی دارند.

اصول تیرچه فلزی

از تیرچه فلزی می‌توان در سقف‌ها با ضخامت‌های مختلف (نسبت به ضخامت سقف) و اندازه‌های متفاوت برای قرارگیری در بال تیرآهن (عرض لبه تیرچه) استفاده کرد. تمامی این موارد دارای نقشی مهم در ظرفیت  تیرچه هستند، اندازه تیرچه مورد نظر به میزان بار ساختمان بستگی دارد. تهیه‌کنندگان مواد فلزی، نمودارهای دوره‌ای زیادی را برای تعیین اندازه تیرچه به کار می­برند. به طور کلی، تیرچه‌ها را باید با استفاده از فلزاتی با ضخامت استاندارد ساخت.

اگر تا به حال به سقف‌های خانه‌های نیمه کاره توجه کرده باشید، احتمالا با تفاوت­های آنها آشنا هستید. تیرچه‌ها و شاهتیرها ساختار کلی سقف را تشکیل می‌دهند و در بین تیرچه‌ها از مصالح ساختمانی مختلف استفاده می‌شود. تیرچه‌ها با استفاده از میلگردهایی با قطر استاندارد و صفحه فلزی ساخته می‌شوند تا در داخل ساختمان مورد استفاده قرار گیرند. تیرچه‌های فلزی می‌توانند باعث بهبود کیفیت سقف‌ها در پروژه‌های ساختمانی شوند. می‌توان اتصالات را با استفاده از پیچ‌های گالوانیزشده ¾ اینچی یا جوشکاری به شاهتیرها متصل کرد.

بعد از قرار دادن تیرچه‌ها و پوشاندن بین آنها، بتن‌ریزی سقف انجام می‌شود. زمانی که از تیرچه فلزی در ساخت ساختمان استفاده می‌شود، در زمان ساخت صرفه‌جویی می‌شود می‌توان با استفاده از این مواد، مدت اجرای پروژه را کوتاه کرد. زمانی که از این نوع تیرچه در ساخت سقف استفاده می‌شود، نیازی به شمع نگهدارنده نخواهید داشت. می‌توانید با تیرچه خرم دژ تماس بگیرید تا بهترین و مرغوب‌ترین تیرچه را به شما ارائه دهیم.

با تیرچه فلزی با جان باز بیشتر آشنا شوید

تیرچه یکی از اجزاء ساختمانی پر کاربرد در صنعت ساخت و ساز است. تیرچه‌ها دارای انواع مختلفی هستند و هر کدام الزامات طراحی مخصوص به خود را دارند. یکی از انواع تیرچه، تیرچه فلزی با جان باز است که به خاطر مزایایی که در زمان ساخت دارد، مورد توجه طراحان قرار گرفته است.

این تیرچه‌ها توانایی انتقال بار سقف به دو انتهای خود را دارند و بارهای موجود را به طور یکنواخت به تکیه‌گاه‌ها منتقل می‌کنند. برای اجرای تیرچه فولادی با جان باز در سازه‌ها و ساختمان‌ها، باید متناسب با باری که بر روی آنها اعمال می‌شود، فاصله بین دو تیرچه را محاسبه کرده و در زمان اجرا این فاصله به طور دقیق در نظر گرفته شود. در صورتی که الزامات طراح سازه به طور کامل رعایت شود، این نوع از تیرچه می‌تواند مقاومت خوبی داشته باشد و بارهای وارد شده را به خوبی تحمل کند.

این تیرچه‌ها دارای یک تسمه در بال تحتانی و یک نبشی در بال فوقانی هستند و با استفاده از میلگردی که متناسب با طراحی تیرچه خم می‌شود در جان محکم شده که ترکیب این تسمه و نبشی و میلگردها مقاومت بالایی را ایجاد می‌کند که می‌تواند بارهای مختلف وارد شده به سقف را به پایه‌ها انتقال دهد.

 

نحوه اجرای تیرچه فلزی با جان باز

فواصل خالی میان تیرچه فلزی با جان باز به وسیله مواد مختلفی که دارای وزن کمی هستند، پوشش داده می‌شوند. مواد به کار رفته در این نوع از سقف، انواع مختلفی دارند و در هر سازه بنا به طراحی مورد استفاده قرار می‌گیرند. بلوک‌های سیمانی، طاق ضربی، قالب‌های پلی‌استایرن و قالب‌های موقت فولادی کامپوزیت که با استفاده از مواد سبک پر می‌شوند، در فواصل خالی بین تیرچه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در هر سازه، فاصله میان دو تیرچه متفاوت است و نسبت به نوع کاربری ساختمان و وزنی را که سقف باید تحمل کند، این فاصله‌ها تعیین می‌شوند. معمولا فاصله از 100 سانتی متر بیشتر نخواهد بود و قرار دادن تیرچه‌ها در فاصله بیشتر از 100 سانتی متر توصیه نمی‌شود. هر قدر باری که سقف باید تحمل کند بیشتر باشد، فاصله بین دو تیرچه فلزی با جان باز را کمتر در نظر می‌گیرند تا بتواند تحمل کافی بارهای وارد شده را داشته باشد.

بعد از قرار دادن مصالح پر کننده بین دو تیرچه، بتن ریزی سقف انجام می‌شود. بتن ریزی باید کمتر از 4 سانتی متر ضخامت نداشته باشد. در صورت بتن ریزی با ضخامت کمتر از 4 سانتی متر، کف به اندازه کافی مقاومت نخواهد داشت و در اثر عوامل مختلف، امکان ترک خوردن آن بالا خواهد بود. بتن با ضخامت کم به راحتی از هم گسیخته می‌شود و از کیفیت سقف کاسته خواهد شد. در جاهایی که احتیاج به مقاومت بیشتر است، بتن ریزی با ضخامت 10 سانتی متر هم انجام می‌شود. بتن ریزی ضخیم از تخریب بتن در حین اجرای عملیات ساختمانی جلوگیری می‌کند و در اثر عبور دادن مصالح از روی سقف، هیچ آسیبی به بتن وارد نخواهد شد.

تیرچه فلزی با جان باز در زمان قرارگیری در جای خود و قبل از بتن ریزی، نیازی به شمع نگهدارنده ندارد و به راحتی می‌تواند وزن خود و بتن خیس و عوامل اجرایی را تحمل کند. عدم نیاز به شمع‌های نگهدارنده، باعث کاهش هزینه‌های ساخت و ساز می‌شود و سازنده نیازی به تهیه نگهدارنده نخواهد داشت. استفاده نکردن از شمع نگهدارنده باعث خلوت ماندن فضای کار می‌شود و عوامل اجرایی می‌توانند به راحتی کارهای مختلف را انجام دهند و زمانی برای نصب نگهدارنده‌ها و جمع کردن آنها بعد از انجام بتن ریزی سقف و خشک شدن آن نیاز نخواهد بود.

زمانی که سقف با استفاده از تیرچه فلزی با جان باز اجرا می‌شود، بعد از بتن ریزی این تیرچه‌ها به طور کامل در سقف فرو می‌روند که باعث می‌شود سقف لرزش کمتری داشته باشد.