خرپاها و شاهتیرهای خرپایی - قسمت دوم

3 ساخت و ساز پیچی یا جوشی

تصمیم گیری در مورد اینکه از اتصالات پیچی یا جوشی در روند ساخت شاهتیرها و خرپاها استفاده شود عمدتا بستگی به ترجیح مشتری یا سازنده دارد. اتصالات جوشی یک خرپای ساده با ظاهری جذاب تر ایجاد می کند که جرم کمتری نسبت به حالت پیچی داشته و راحت تر می توان آن را رنگ آمیزی کرد. با این وجود، تولیدکننده ممکن است ترجیح دهد که از اتصالات پیچی و استفاده کند، چرا که کارگاه آن مجهز به دستگاه پانچ یا حفاری اتوماتیک است. خرپاهای پیچی بسیار ساده تر و سریع تر مونتاژ می شوند شوند، زیرا آنها نیازی به صفحات مورد نیاز برای جوشکاری ندارند. همچنین آنها نیازی به چرخانده شدن برای دسترسی به گوشه های دور از دسترس برای جوشکاری ندارند. ضعف یک عضو کششی با اتصالات پیچی این است که سطح مقطع موثر با توجه به اندازه سوراخ پیچ ها کاهش می یابد. برای سفارش تیرچه فولادی با جان باز کلیک کنید.

4 اعضای افقی و اعضای تشکیل دهنده جان مقطع

انتخاب سطح مقطع برای اعضای افقی و اعضای تشکیل دهنده جان به نیرویی که باید منتقل شود و اینکه آیا قرار است از اتصالات پیچی یا جوشی استفاده شود بستگی دارد. سطح مقطع های معمول مورد استفاده در شکل 9.2، که به ترتیب نزولی قیمت لیست شده اند، آورده شده است. تمام این مقاطع هم می توانند به عنوان عضو افقی و هم عضو تشکیل دهنده جان مور استفاده قرار گیرند، به جز (b)، که به طور معمول تنها به عنوان یک المان افقی استفاده می شود. مقاطع المان های افقی (a)، (b)، (k)، (l) و (m) به طور معمول برای ساخت و ساز جوشی داده شده و مقاطع (a) و (c) تا (j) برای ساخت و ساز پیچی استفاده می شوند. مقاطع (e) تا (j) نیاز به صفحه اتصال دوبل دارند و برای شاهتیرهای بزرگتر استفاده می شوند. مقطع دو وجهی (c) هنگامی که به عنوان عضو تشکیل دهنده جان در شاهتیرهای بارگذاری شده تحت بارهای سنگین استفاده می شود این مزیت را دارد که نیاز به نصف تعداد پیچ برای اتصال دارد چرا که در انتهای عضو تحت برش دوبل قرار می گیرد. این یک عضو بسیار موثر است، به خصوص در فشار، اما مناسب محیط های خورنده نیست که به دلیل دشواری در نگ آمیزی سطوح بین زاویه ها است.

شاهتیرهای جوش داده شده با اعضای افقی تکی به جای دو وجهی و اعضای تشکیل دهنده تیرچه فولادی با جان باز بسیار ساده تر مونتاژ می شوند چرا که نیازی به چرخاندن سطح مقطع برای جوشکاری ندارند. ترکیبی از اعضای افقی T-شکل و اعضای تشکیل دهنده جان تک زاویه ای به طور ویژه ای کارآمد هستند، به خصوص هنگامی که صفحات اتصال نیاز نباشند. مناطقی که نیاز به اعضای دوبل دارد با نقطه چین نشان داده شده است. سطح مقطع (j) در هر دو بال نیاز به مقطع دوبل دارد و بنابراین هزینه ساخت آن بالا است. این مقطع فقط در شاهتیرهای بزرگ تحت بارگذاری های سنگین در طول دهانه زیاد استفاده می شود. استفاده از زاویه های ستاره دار با رنگ مشکی (در شکل 9.2 نشان داده نشده است) غیر اقتصادی است. اگر چه سطح مقطع ممکن است از نظر نسبت مقاومت جرمی کارآمد به نظر آید، استفاده از آن منوط به الزامات بندهای 19.1.4 و 19.1.5 از SABS 0162-1 است، که می گوید افزایش طول معادل موثر باید استفاده شود مگر در مواردی که از جوش یا اتصال پیچی اصطکاکی استفاده شده است. علاوه بر این، از آنجا که پیچ و مهره اتصال انتهایی تحت برش تکی هستند و به دلیل عرض سطح مقطع، صفحات اتصال بزرگتر مورد نیاز است.

خرپاها و شاهتیرهای خرپایی - قسمت اول

خرپا و شاهتیر خرپایی

 

شاهتیرهای خرپایی به هنگام استفاده در دهانه های طولانی به میزان زیادی در مصرف مصالح اولیه صرفه جویی می کنند. علاوه بر ارائه یک ساختار مناسب، نسبت عمق شاهتیر به طول دهانه را نیز می توانید انتخاب کنید. اما، به دلیل روند ساخت پیچیده آنها، ساخت و نصب آنها نیاز به نیروی کار بیشتری دارد که هزینه های آن به ازای هر تن را در مقایسه با شاهتیرهای ساده یا صفحات جوش شده افزایش می دهد. بنابراین به هنگام طراحی شاهتیرهای خرپایی باید آن را بهینه طراحی کنیم. نه تنها میزان مصالح باید تا حد ممکن کاهش یابد بلکه مهمتر از همه، روند ساخت آنها باید ساده و قابل انجام باشد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد تیرچه کرومیت کلیک کنید.

پیکربندی و ساختار

در فصل قبل خرپاها و شاهتیرهای خرپایی مختلفی با توجه به نوع کاربری آنها در ساختمان های مختلف مورد بحث قرار گرفت. در این فصل به مزایای پیکربندی های خاص و جزئیات ساخت و ساز آنها به دقت پرداخته خواهد شد. قسمت اعظم این فصل آنها به شاهتیرهای با المان موازی آکاردئونی و شاهتیرهای کم ارتفاع خرپایی اختصاص خواهد یافت. خرپاهای مثلثی برای سالها مورد استفاده قرار گرفته اند که به دلیل شیب تند آنها برای استفاده در سقف و پشت بام کاربرد بیشتری داشته اند.

با ظهور پروفیل هایی عمیق تر، که فاصله بین فرورفتگی تا برآمدگی آنها ثابت است، تولید خرپاهای با شیب کمتر نیز امکان پذیر شد که جزئیات آنها در (c) و (d) به عنوان یک نتیجه محبوب نشان داده شده است. همانطور که در بخش قبل توضیح داده شد، خرپاهای با شیب کمتر به لحاظ سازه ای کارآمدتر از خرپاهای مثلثی هستند که به دلیل شکل آنها می باشد. اما آنها نیاز به یک ستون با ارتفاع بیشتر دارند. خرپای وارن که در شکل (d) و (f) نشان داده شده است، ظاهر جذاب تری نسبت به خرپای مهاربندی N شکل یا خرپای پرات دارد (شکل های (c) و (e)) که به دلیل ظاهر یکنواخت و ریتمیک اعضای قطری آن می باشد.مجموع طول اعضای جان این خرپا نیز کمتر است.


مطالعه کنید! تفاوت های تیرچه و دیگر اجزاء 

اما هنگامیکه بارثقلی ماکزیمم (مجموع بار زنده و بار مرده) از بار واژگونی خالص (بار مرده و بار باد) بیشتر شود که در تراز پشت بام اکثر ساختمانها معمول است، اعضای فشاری جان تحت بار ثقلی نیروی بیشتری را به خاطر شیب دار بودن جذب می کنند. ترکیبی از نیروی فشاری و طول زیاد کمانش آنها عموما باعث می شود خرپاها و شاهتیرها دارای سطح مقطع بزرگتری نسبت به اعضای عمودی فشاری داشته باشند که در خرپا و شاهتیرهای پرات دیده می شود. از سوی دیگر، تحت بارگذاری معکوس (واژگونی خالص) اعضای قطری در پیکربندی N-braced تحت فشار بوده و اعضا با سطح مقطع بزرگتر برای تامین این نیاز باعث کاهش کارآمدی این نوع خرپا می شود. اغلب لازم است که یک تحلیل اولیه انجام شود تا تعیین شود که بهترین پیکربندی برای هر مورد خاص کدام است. به طور کلی برای دهانه های کوچک و مواردی که بار واژگونی تعیین کننده است، خرپای وارن از خرپای پرات سبک تر است.

همچنین باید توجه داشته باشید اعضای قطری در مرکز خرپای وارن که در شکل (d) نشان داده شده است تحت بار ثقلی تحت کشش هستند که در خرپای پرات که در شکل (c) نشان داده شده است تحت فشار هستند (که با خطوط توپر نشان داده شده اند). ترکیبی از نیروی کششی و طول دهانه کوتاه در خرپای وارن بسیار مطلوب تر از نیروی فشاری و طول دهانه زیاد در خرپای پرات می باشد. در خرپای پرات ساختار اعضای جان که در اعضای قطری مرکزی نشان داده شه است تحت کشش می باشد و کارآمدتر هستند.

هنگامیکه اعضای تحتانی خرپا با المان های زانویی از لاپه ها مهار می شوند، خرپای پرات می تواند مورد استفاده قرار بگیرد. در اینجا اعضای "عمودی" در زاویه 90 درجه قرار گرفته اند در نتیجه در همان صفحه مهاربندهای زانویی هستند و باعث می شوند اتصال ساده تری در مورد اخیر بوجود آید. برای همه خرپاهای سقفی، طول پانل باید برابر با فاصله لاپه ها لحاظ شود، به عنوان مثال لاپه ها باید در نقاط اتصال پانل قرار بگیرند. به این ترتیب، خمش موضعی که ناشی از قرارگیری تصادفی لاپه ها می باشد بوجود نمی آید و این اعضا فقط برای بار محوری طراحی می شوند.


3 ساخت و ساز پیچی یا جوشی


تصمیم گیری در مورد اینکه از اتصالات پیچی یا جوشی در روند ساخت شاهتیرها و خرپاها استفاده شود عمدتا بستگی به ترجیح مشتری یا سازنده دارد. اتصالات جوشی یک خرپای ساده با ظاهری جذاب تر ایجاد می کند که جرم کمتری نسبت به حالت پیچی داشته و راحت تر می توان آن را رنگ آمیزی کرد. با این وجود، تولیدکننده ممکن است ترجیح دهد که از اتصالات پیچی و استفاده کند، چرا که کارگاه آن مجهز به دستگاه پانچ یا حفاری اتوماتیک است. خرپاهای پیچی بسیار ساده تر و سریع تر مونتاژ می شوند شوند، زیرا آنها نیازی به صفحات مورد نیاز برای جوشکاری ندارند. همچنین آنها نیازی به چرخانده شدن برای دسترسی به گوشه های دور از دسترس برای جوشکاری ندارند. ضعف یک عضو کششی با اتصالات پیچی این است که سطح مقطع موثر با توجه به اندازه سوراخ پیچ ها کاهش می یابد.

ساعت دیواری تبلیغاتی یک موفقیت بلند مدت

تفاوت بین تیر ساده مهارشده و مهارنشده چیست؟

بخاط اینکه خیز ایجاد شده در تیرهای ساده اغلب به دلیل حرکت آزادانه دو انتهای آنها است، دو حالت مهار شده و مهار نشده تفاوت هایی در تکیه گاهای انتهایی خود دارند.

تفاوت بین سقف قوسی و سقف با تیرچه چیست؟

سقف هایی که با تیرچه بتی ساخته می شوند. تیرچه ها عمود بر محور ستون قرار می گیرند و سقف در این سازه ها دارای کمترین عرض می باشد. یک سقف قوسی معمولا بوسیله تیر آهن و آجر ساخته شده و معمولا بر روی آن طبقه دیگری ساخته نمی شود.

تفاوت بین تیرچه های T شکل و تیرهای مستطیلی چیست؟

طراحی تیرهای T شکل تقریبا مشابه تیرهای مستطیلی است چرا که در طراحی ابتدا ضخامت دال تعیین می شود. دال ها به عنوان بال فشاری در طراحی تیرها عمل می کنند.

بال ها به عنوان منطقه فشاری عمل می کنند که با فولاد مدفون به کار رفته در پایین جان مقطع به تعادل می رسند. ضخامت دال با t نشان داده می شود و واحد آن اینچ است.

عمق موثر با d، عرض جان با b " و عرض بال با b برحسب اینچ نشان داده می شوند. عرض بال بر اساس سه فاکتور تعیین می شود:

1- یک چهارم دهانه

2- b’+16t

3- فاصله مرکز تا مرکز تیرها

تیرها و شاهتیرها را بهتر بشناسیم

محل قطع تیرها و شاهتیرها کجاست؟

در ساخت و ساز ساختمان، اگر نتوانید بتن ریزی را در روز مذکور به پایان برسانید، در چه محل هایی مجاز به قطع بتن هستید؟

تفاوت بین تیر و میله چیست؟

یک المان میله ای فقط کشش و فشار و پیچش محوری را تحمل می کند و در برابر خمش مقاومتی از خود نشان نمی دهد. اما تیرها در برابر خمش نیز مقاومت می کنند.

تفاوت بین تیرچه فولادی و شاهتیر فولادی چیست؟

تیرچه فولادی با جان باز با فواصل مشخصی از یکدیگر قرار می گیرند تا از سطوح باربری مثل سقف و کف حمایت کنند. اما شاهتیرها از تیرچه ها، لاپه ها و سایر اجزای ساختمانی حمایت می کنند.

تفاوت بین پایه ستون و تیر عرضی چیست؟

پایه ستون محلی است که ستون بر روی آن قرار می گیرد. اما تیرهای عرضی چند تیر را به یکدیگر متصل می کند و عملکرد یکپارچه بین آنها را تضمین می کند.

تفاوت بین یک تیر دوسرگیردار و یک تیر طره ای چیست؟

تیر طره ای فقط از یک سر به صورت گیردار نگهداشته می شود و سر دیگر آن آزاد است و قطعا تفاوت های اساسی با یک تیر دوسرگیردار خواهد داشت.

ماهیت خمشی در طول دهانه در هر دو مورد یکسان است، به عنوان مثال علاوه بر خم شدن تغییر مکان و پیچش نیز خواهند داشت.

تفاوت بین یک سقف قوسی و یک سقف با شاهتیر خرپایی چیست؟

تفاوت اصلی این است که یکی از آنها یک سقف قوسی است و دیگری از نوع شاهتیری است و در کل تفاوت چندانی بین آنها وجود ندارد.

تفاوت بین شاهتیر صفحه ای و شاهتیر تحتانی چیست؟

شاهتیر صفحه ای یک عضو عمودی است که از تیرها پشتیبانی می کند در حالیکه شاهتیر تحتانی یک عضو افقی است که از تیرهای کوچک تر پشتیبانی می کند.

تفاوت بین تیرها و نعل درگاه چیست؟

نعل درگاه معمولا در بالای درب یا پنجره قرار می گیرد در حالیکه تیرها در زیر سازه ها در سقف یا کف قرار داده می شوند.


سوالاتی درباره اجزاء اسکلت بندی ساختمان

تفاوت بین یک ستون و یک تیرچه معمولی چیست ؟

ستون یک عضو اصلی باربر عمودی است که بارهای وارده از تیرچه های دیگر و دال های متصل به آن را تحمل می کند. تیرهای معمولی از طرفین به یک شاهتیر متصل می شوند و در نهایت بار به ستون ها منتقل می شوند.

معمولا تیرهای معمولی تیرچه ها از طرفین به یکدیگر متصل نمی شوند اما اغلب دال ها توسط تیرهای معمولی احاطه می شوند و بار خود را به   آنها وارد می کنند. برای سفارش تیرچه فولادی با جان باز کلیک کنید.

این اتفاق در اتصال بین تیرها و تیرچه هایی رخ می دهد که در فواصل نزدیک به یکدیگر قرار می گیرند (تیرچه های کف و سقف) که بار را به تیرها معمولا از بالا و نه از طرفین انتقال می دهند.

تفاوت بین یک میله نوار و یک تیرچه چیست؟

میله ها فقط بار محوری را تحمل می کنند اما تیرچه بتی می تواند در برابر بار محوری و بار عرضی مقاومت کند.

تفاوت بین یک خرپا و یک تیر چیست؟

خرپا فقط می تواند بارهای عمودی یا بارهای محوری را تحمل کند که این بستگی به نوع سازه دارد. اما تیرها می توانند بارهای عمودی و لنگرهای خمشی را تحمل کنند.

یک شاهتیر چیست؟

یک شاهتیر یک تیر تکیه گاه است که به عنوان یک خرپا نیز شناخته می شود. شاهتیرها عمدتا از فولاد ساخته می شوند و سازه هایی باربر محسوب می شوند. تیرچه های بتنی، تیرچه کرومیت و دیگر انواع تیرچه به این شاهتیرها متصل می شوند.

تفاوت بین شاهتیر و تیرچه چیست؟

شاهتیر یک عضو افقی اصلی است. تیرچه ها که معمولا کوچکتر هستند به شاهتیرها متصل می شوند و توسط آنها پشتیبانی می شوند.

تفاوت بین اسکلت بتنی و شاهتیری چیست؟

تفاوت بین این دو این است که سازه های شاهتیری برای دهانه های کوچک استفاده می شوند در حالیکه سازه های بتنی برای پوشش دادن دهانه های بزرگتر مورد استفاده قرار می گیرند.

برای سازه هایی که می خواهیم پایه ها در فواصل طولانی تر قرار داده شوند از پایه های بتنی استفاده می کنیم.

تفاوت بین یک صفحه و یک تیر چیست؟

همانطور که می دانیم تیرچه ها دارای یک بعد طولانی تر هستند و ابعاد دیگر آنها به نسبت کوچکتر می باشند. بنابراین، تنش ها فقط در یک راستا ایجاد می شوند چرا که ابعاد دیگر به قدری کوچک هستند که اثر مقابله آنها در برابر تنش ها قابل اغماض است.

اما در مورد صفحات، تنش در دو راستا ایجاد می شود، زیرا صفحات می توانند مربعی یا مستطیلی باشند.

تفاوت بین تیر نعل درگاه و تیرهای باربر چیست؟

تیرهای باربر بارهای ثقلی را تحمل می کنند اما هیچ پنجره یا دربی در زیر آنها وجود ندارد. بنابراین امکان ایجاد خیز در آنها وجود دارد و تغییرشکل آنها می تواند (تحت اثر بارهای بلند مدت یا کوتاه مدت) بیشتر باشد.

از طرف دیگر در زیر تیرهای نعل درگاه معمولا یک درب یا پنجره قرار دارد که امکان تغییرشکل آنها را به دلیل عدم ایجاد اختلال در عملکرد درب یا پنجره محدود می کند.

تفاوت بین تیر تقویت شده تکی و تیر تقویت شده دوبل چیست؟

یک تیر تقویت شده تکی تنها در قسمت کششی دارای آرماتورهای تقویت کننده است (در پایین مقطع تیر)، در حالیکه تیرهای تقویت شده دوبل دارای آرماتور در هر دو جهت کششی و فشاری هستند، به عنوان مثال در بالا و پایین مقطع.

تفاوت بین یک تیرچه و یک تیر U شکل چیست؟

تیر U شکل دارای شکلی مشابه حرف "U" انگلیسی است. این تیرها معمولا از 3 قسمت تشکیل شده اند: 2 قطعه در طرفین و 1 قطعه در پایین.

تیرچه های معمولی عمدتا یک سطح مقطع در پایین و با استفاده از میلگرد به نگهدارنده بالایی متصل می شوند. تفاوت این دو در شکل سطح مقطع آنها است.

تیرچه خرم دژ آمادگی ارائه انواع تیرچه بتنی، کرومیت و تیرچه استاندارد زیر نظر کمیته استاندارد ساختمان و انجمن تیرچه و بلوک به شما مشتریان عزیز می باشد.